Alblasserdam

03-05-2014 15:39

Alblasserdam

 

‘Bedroefd en treurig,

kijk ik naar,

de neergeslagen bomen.

Groene velden,

dikke stammen,

worden naar de grond gehaald,

net als kleine takken.

Vind wat moois,

het liefst nog groen.

Bescherm het tegen de beesten,

die daar kastelen planten,

‘‘Goed’’ voor het dorp,

‘‘goed’’ voor het land,

‘‘goed’’ voor ons mensen,

en ‘‘goed voor de poen.

Een mooi stukje,

wilde natuur,

tussen de huizen

en wegen door.

Wordt van ons weggekaapt.

En wat kunnen wij doen?

Blijven staan,

en kijken naar,

beesten die maar denken aan,

geld, geld, geld.

Maar vooral datgene wat telt,

geld.

Met een absurd grote hark,

grijpen zij het geld,

dat opnieuw,

binnen is komen stromen.

Want wat verdien je nou,

met een stukje wilde natuur?

Uiteraard geen rooie cent.

Rust krijg je er wel,

wat ik tussen die luxe stenen,

totaal niet vind.

Nog meer drukte,

en nog meer gebonk.

Ik mis nu al de tijden,

dat ik daar,

heerlijk in mijn eentje,

rustig genieten kon.

 

- Bas van der Rhee